Asmenybę atspindinti ir susimąstyti skatinanti instaliacija

2020-ieji Marijampolės Petro Kriaučiūno viešajai bibliotekai buvo ypatingi, paženklinti svarbiomis sukaktimis: minėtos Lietuvos patrioto, Sūduvos krašto švietėjo ir lietuvybės žadintojo Petro Kriaučiūno 170-osios gimimo metinės bei 30 metų, kai bibliotekai sugrąžintas jo vardas. Į 2021-uosius įžengėme su šimtmečio ženklu – šiemet biblioteka švęs įkūrimo šimtmetį. Ta proga nusprendėme pasikviesti ne tik Lietuvoje, bet ir pasaulyje žinomą menininkę, netradicinių portretų kūrėją Jolitą Vaitkutę, kad ji šalia Marijampolės bibliotekos sukurtų P. Kriaučiūno portretą-instaliaciją.

Jaunos menininkės žvilgsnis į šį didį žmogų, kuris buvo ne tik knygnešys, poliglotas, bet ir mokytojas, išugdęs 80 Lietuvai nusipelniusių žmonių, įkūnytas puikiu kūriniu. Greta pagrindinio Marijampolės bibliotekos įėjimo J. Vaitkutė įkurdino P. Kriaučiūno portretą, kuris kiekvieną praeivį nuo gruodžio 10 d. pasitinka išminties bei tiesos kupinu žvilgsniu.

Verta pabrėžti, jog ilgai nesvarstėme, kokią techniką reikėtų naudoti kuriant instaliaciją, – pasirinkome, kad lietuvių kalbos puoselėtojo portretas būtų konstruojamas iš lotyniškos abėcėlės raidyno. 240 cm aukščio ir 160 cm pločio P. Kriaučiūno portrete iš viso panaudota apie 1200 2–10 cm dydžio medinių raidžių; apie 100 jų pagaminta pagal autentišką šio Sūduvos krašto švietėjo rašyseną, išlikusią bibliotekoje saugomuose rankraščiuose.

Galima teigti, kad portretui kurti naudoto metodo esmė atliepia kai kurias vaizduojamo objekto savybes. P. Kriaučiūnas pasižymėjo dideliu kruopštumu, todėl preciziškas raidžių išdėstymas, tikslingas jo bruožų atkūrimas dar labiau žavi, o raidės tarsi sklendžia ore, skatina tyrinėti darbą, analizuoti bei vertinti. Instaliacijos autorės teigimu, portretistams svarbu ne tik atkuriami veidai, bet ir esminiai asmenybės charakterio bruožai. „Man atrodo, kad pats Petras Kriaučiūnas buvo labai kruopštus. Apie tai sprendžiu iš jo rašto, manau, kad jis labai daug gilinosi į įvairius dalykus, buvo ne tik mokytojas ir knygnešys, bet ir poliglotas <…> Šiame kūrinyje visa tai norėjosi atspindėti, parodyti lengvumą, detalėms skiriamą kruopštumą ir tyrinėjimo momentą“, – apie savo siekius pasakojo J. Vaitkutė. Menininkei iššūkiu tapo veido ir profilio bruožų analizė: visose P. Kriaučiūno nuotraukose matoma įspūdinga jo barzda – reikėjo ją sukurti tokią, kad tilptų į numatytus portreto rėmus.

Panašią techniką J. Vaitkutė naudojo 2019 m., kai Los Andžele iš raidžių sukūrė Mykolo Biržiškos portretą. Vis dėlto, kuriant P. Kriaučiūno portretą, naudojamos medžiagos šiek tiek skyrėsi. Su menininke aptardami būsimą darbą, išdėstėme, kad norime unikalaus, vienetinio ir verčiančio susimąstyti portreto, kuo geriau atspindinčio P. Kriaučiūno asmenybę. Juodai nudažytos medinės lotynų abėcėlės raidės priklijuotos prie organinio stiklo pluoštų iš abiejų pusių – taip išgautas įspūdis, tarsi raidės būtų pakibusios ore. Ne tik sukurtas lengvumo įspūdis, bet drauge sudarytos sąlygos kūrinio ilgaamžiškumui, nes raidės tarsi užkonservuotos tarp dviejų stiklų. Priminsime, kad J. Vaitkutė garsėja trumpalaikiais iš maisto, žemės, įvairių atliekų sukurtais darbais, tad šis kūrinys, pačios autorės teigimu, yra pats ilgaamžiškiausias – marijampoliečius ir miesto svečius džiugins ne vienerius metus.

Tikimės, kad Petro Kriaučiūno portretas-instaliacija kiekvienam praeiviui primins tuos laikus, kai lotyniškas raštas buvo gramzdinamas į užmaršties gelmes, skatins vertinti tai, ką turime čia ir dabar, susimąstyti apie savo kultūrinį identitetą.

Projektas „Su šimtmečio ženklu“ finansuotas Lietuvos kultūros tarybos.

Marijampolės Petro Kriaučiūno viešosios bibliotekos vyriausioji bibliotekininkė Vaida Juselytė